4e Gouden Plant als eerbetoon aan Mandela in de Drakenstein Gevangenis, Pearl, Z.A.

Het Leven als Kunstwerk - het Leven als Quantum Art

In de zomer van 1965 ontmoeten Huub en Adelheid elkaar in de Winssense uiterwaarden in het Land van Maas & Waal  en vanaf dan werken zij als autodidact beeldend kunstenaars intensief samen. In ’69 trouwen ze en gaan wonen op kasteel Doddendaal, waar Huub vanaf dat voorjaar woont en werkt als beeldend kunstenaar. Tot hun coming-out in 1999 verschijnt al het werk helaas alleen onder de naam Huub Kortekaas naar buiten. Pas daarna profileren zij zich meer en meer naar buiten als kunstenaarsduo. Zij zijn hiermee een schoolvoorbeeld van de veranderingsprocessen van een patriarchale samenleving naar een gelijkwaardige man / vrouw relatie ook in de kunst. Op Doddendaal worden ook hun beide kinderen Femmigje en Tjebbe geboren. Huub, onderwijzer en filosoof en bron van het gedachtegoed. Adelheid studeerde tuinarchitectuur met een passie voor architectuur. Zij verbeeldt met haar oorspronkelijke ongebreidelde creatieve fantasie de kunst naar de aarde.
Vanuit hun sociaal maatschappelijke betrokkenheid ontstaat een idealistische dynamische en creatieve samenwerking.

Als alchemisten zoeken zij naar fundamentele wordingsprocessen van het leven. Hieruit ontstaat een omvangrijke verbindende universele beeldtaal.

Tijdens hun One Man Show op de prestigieuze internationale kunstbeurs Art Basel 1981 ervaren zij dat achter de schermen, de kunstwereld voornamelijk geïnteresseerd is in gewin, maar niet in wat hen als beeldend kunstenaars zo hartstochtelijk bezielt. Deze confronterende ervaring veroorzaakt een ingrijpende omslag in hun leven en zij nemen afscheid van het reguliere kunstcircuit. Zij besluiten om hun woon- werkplekken laboratoria van het Nieuwe Denken te laten zijn om de wereld te inspireren richting een nieuwe bewuste samenleving, richting een Nieuwe Renaissance.

Vanaf 1974 groeit de Plant in het totale werk uit tot de conceptuele metafoor voor de mens: de mens groeiend vanuit de donkere aarde naar het licht. De bewustwording dat ieder mens een unieke Zaailing is van moeder aarde, verbonden door het intrinsieke verlangen om te worden tot wie we in diepste wezen zijn. Dit maakt ons tot medescheppers van onze werkelijkheid, het bewustzijn wordt daarin een deelnemend bewustzijn, een overgang van individueel naar universeel denken; van ik naar wij.

De Zaailing, het kleine gouden Kiemplantje wordt het symbool van de terugkeer van de betovering in het leven, een nieuwe symbiose tussen economie en spiritualiteit, tussen cultuur en natuur, tussen Oosters en Westers denken, tussen individu en maatschappij. Dit proces noemen zij Quantum-Art en is verbeeld in een vijftal mondiale Quantum-Art projecten: Anima Mundi, The Unifying Spiritual Field of the WorldThe Spiritual Garden, de Ikonen, het Alfabet van de Bouwkunst  en het laatste wereldwijde Zaaiproject  ‘Which flower are you?’

In 1995 daagt Adelheid  Huub uit om een paradijselijke nieuwe woon- werkplek te creëren, als spiegel van ons leven en het mee-ademen met de wereld. Dit resulteerde in het ontwerp en de bouw van De Tempelhof, waar architectuur, tuin, werk en leven tot één monumentaal, harmonisch kunstwerk zijn verweven. Een Totaalkunstwerk bezield door de Menselijke Maat. In 2018 is De Tempelhof opgenomen als Rijks Cultureel Erfgoed Monumentaal Interieur.

Naar aanleiding van hun Manifest 50 Jaar ‘Het Leven Als Kunstwerk’ besluiten ze in 2015 – geïnspireerd op het Quantum-Art Zaaiproject The Unifying Spiritual Field of the World uit 1991 – om 99.999 MensBloemen uit te zaaien over de hele wereld met de vraag  ‘Which flower are you?’: een ludieke oproep om het leven weer schoonheid en betekenis te te geven. Meer en meer mensen beseffen hun unieke plek in het universum als deel van de natuur. The wing of a butterfly can change the world !
Als alchemisten zoeken de kunstenaars naar de fundamentele wordingsprocessen van het leven en deze ontdekkingsreis is uitgegroeid tot een poëtisch manifest van de Changing Awareness. Een verslag van de betekenisgeving aan leven en werk, op weg naar een nieuw mens en wereldbeeld, op weg naar een Nieuwe Renaissance. Leven vanuit je hart, ‘Het leven als Kunstwerk’,

‘In diepste wezen is de Mens een Bloem in de Metafysische Tuin van de Wereld ‘

De liefde voor het leven werd een herontdekkingsreis van de goddelijke natuur in onszelf en om ons heen. De natuur manifesteerde zich als een spirituele inspiratiebron. Spiritualiteit bleek de adem van het leven zelf.
De liefde voor het leven bracht een bewustwordingsproces op gang dat wij met de wereld willen delen.

Twee mensen verbonden door de droom – het leven te leven als een uniek avontuur – gebaseerd op de aloude levensvragen: Wie ben ik? Wat is de zin van mijn leven? En Hoe geef ik dit leven vorm?

MANIFEST 2005 HET LEVEN ALS KUNSTWERK

De liefde voor het leven werd een herontdekkingsreis van de goddelijke natuur in onszelf en om ons heen.

De natuur manifesteerde zich als een spirituele inspiratiebron.
Spiritualiteit bleek de adem van het leven zelf.

De liefde voor het leven bracht een bewustwordingsproces op gang dat wij met de wereld willen delen.

De Kiemplant en de grote Gouden Plant groeien uit tot ultieme tekens van een nieuw Mens- en Wereldbeeld.

Zij zijn deel van de universele tekens van het verlangen om open te gaan en te groeien naar het licht.
De mens als Quantum-Art.

In diepste wezen is de mens een bloem in de ‘Metafysische Tuin’ van de wereld.

Staande op de drempel van een nieuwe renaissance, willen wij graag een van haar tuinmannen zijn.

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren